Yeji Sei Lee: Where She Was, Not She
May 23 - june 10, 2025
PRESS RELEASE:
このたびTheLoop Galleryは、2025年5月23日(金)から6月10日(火)まで、Colony Minami Aoyama(東京・南青山)にて、Yeji Sei Leeによる個展《Where She Was, Not She》を開催いたします。
Leeはこれまで、個人的な記憶や歴史、そしてそれらが織りなす空間と向き合いながら、作品を制作してきました。2023年に東京で開催された個展《Call me by my name》では、母娘の関係性を起点に、女性が抱える多重的なアイデンティティを主題とし、2024年11月にソウルで開催された《Invibrant hues, their voices laid》では、韓国の市場という密度の高い空間に交錯する視線や声を、女性たちの働く姿とともに、筆致のリズムとして画面上に描き出しました。
このように、これまでのLeeの作品では「女性」という存在が中心に据えられてきましたが、本展ではその主題から一歩距離を取り、より「空間」そのものに焦点を当てた絵画表現へと展開しています。食べる人々、働く人々、団欒する人々―誰か個人を描くのではなく、そこに流れる光や熱気、気配によって立ち上がる空間への関心。それは、Leeが初期より抱いてきた「人のいる場所」への根源的な興味と地続きになっています。本展では、昨年ソウルで発表された大作2点を中心に、新たな構成によって空間が再編されます。
展覧会タイトル《Where She Was, Not She》には、かつて「彼女」として立ち現れていた像から静かに距離を取り、匿名的で開かれた「場」そのものへと関心を移していくLeeの現在地が込められています。本展は文化的・社会的な文脈を内包しつつも、それを説明的に語ることなく、観る者の身体とまなざしが空間そのものに触れるような体験を提示しようとする、Leeの試みです。
The Loop Gallery is pleased to present Where she was, not she, a solo exhibition by Yeji Sei Lee.
Lee’s practice has long been rooted in an exploration of personal memory and inherited histories, and how these narratives take shape within shared spaces. Her 2023 solo exhibition “Call me by my name” in Tokyo examined the complex identities of women through the lens of her relationship with her mother. In 2024, In vibrant hues, their voices laid, held in Seoul, turned to the charged atmosphere of Korean marketplaces, where overlapping gazes, voices, and the rhythms of working women were captured through dense, expressive brushwork.
While female figures have remained central in Lee’s past work, this exhibition marks a subtle shift: a move away from identifiable subjects toward the dynamics of the spaces they inhabit. Rather than portraying specific individuals, Lee focuses on the sensorial experience of place — the warmth of shared meals, the hum of labor, the glow of ambient light, and the lingering density of human presence.
At the heart of this exhibition are two large-scale paintings first shown in Seoul, now recontextualized through a spatial composition that foregrounds Lee’s evolving interest in how spaces hold memory and energy.
The title Where she was, not she reflects a quiet departure — from the image of “her” as a fixed subject to a more open, anonymous terrain. Without foregrounding cultural or political narratives, Lee invites viewers to enter the canvas with their own bodies and gaze, to inhabit a space shaped not by story, but by sensation.
ARTIST STATEMENT:
制作の起点にあるのは、歴史や場所、そして社会構造がアイデンティティの形成にどのように関わるかという関心。
韓国人の両親のもと日本で育った個人的な背景から、国籍と帰属意識の複雑な関係性を日常的に意識してきた。それらの経験を視覚化する方法として、絵画というメディウムの物質性が、個人的かつ文化的な意識の層をどこまで保持し、伝えることができるのかを探っている。
描く行為そのものが、身体性をともなう思考の場となり得るかどうか。絵画を通じて、「見ること」と「記憶すること」が重なる瞬間を問い続けている。
My work originates from an interest in how identity is shaped through history, place, and the social frameworks we inhabit.
As someone born to Korean parents and raised in Japan, I have long been aware of the intricate relationship between nationality and belonging. This awareness raises a central question in my practice: how can lived experience and cultural consciousness be translated into visual form?
In seeking an answer, I turn to the physicality of painting—not merely as a medium, but as a site where personal and collective memory can be held, layered, and reimagined.
EXHIBITION TOUR WITH THE ARTIST:
ABOUT THE ARTIST:

1995年 東京都生まれ
2020年3月 東京藝術大学美術学部絵画科油画専攻 卒業
2020年4月 東京藝術大学大学院美術研究科絵画専攻油画研究室 入学
2021年10月 ~ 2022年7月 Akademie der Bildenden Künste München, Klasse Prof. Pia Fries ミュンヘン、ドイツ
2024年3月 東京藝術大学大学院美術研究科絵画専攻油画研究室 修了
展覧会詳細