PRESS RELEASE:

この度THE LOOP GALLERYは、2024年5月24日(金)から6月8日(土)まで、髙屋佳乃子個展『Skin Ship』を開催いたします。

京都府出身の髙屋佳乃子は、バリ島を頻繁に訪れていた母親の影響で幼少期からインドネシアの文化と美意識に触れて育ちました。2014年からはインドネシアに拠点を移し、絵画やミクストメディア、立体作品などの制作活動を行っています。

移住後、最初に発表したお面やバティックの技法、モチーフなどの伝統文化から発想を広げる「インドネシア」シリーズ以降、髙屋は生命の神秘や内省的な側面への探究をより深めていきます。

作品に生き物のような柔らかさや存在感を追い求めた髙屋は、布や石膏、レジンをはじめとする様々な素材を使用し、塗装や成形、研磨といった制作工程を繰り返し積み重ねることで、絵画や立体という概念とは異なる、全く新しい次元の作品を生み出しました。

その肉感的で有機的なフォルムと、身体や器官のラインを連想させる凹凸や曲線、人間の肌のような質感は、髙屋の手を通じて命が吹き込まれたかのように作品に鼓動を与え、私たち鑑賞者の潜在意識に家族や友人のような親密さと心地よさを持って語りかけます。

本展覧会では、髙屋が近年作品のテーマの1つにしている「自分自身に耳を傾ける」ことと「触覚」の密接な結びつきに着目し、新たな質感を追求した新作計16点を展示します。

タイトルとなる「スキンシップ(Skin Ship)」は従来、他人との間の接触に用いられますが、髙屋の作品は鑑賞者の心を鏡のように反映し、自分自身との間のスキンシップを可能にします。

「こうあるべき」が溢れた世界を生きるうちについ忘れてしまう、原始的な「触覚」をご体感ください。

The Loop Gallery is pleased to announce Takaya Kanoko’s solo exhibition “Skin Ship” from May 24th to June 8th, 2024.

Growing up in Kyoto, Kanoko was immersed in Indonesian culture and aesthetics from an early age, influenced by her mother who frequently visited Bali. Since 2014, Kanoko has relocated her base to Indonesia and has been involved in creative activities such as painting, mixed media, and sculptural works.

Kanoko develops deeper into the mysteries of life and introspective aspects after “Indonesia” series, which drew inspiration from traditional culture such as masks, batik techniques, and motifs.

Using variety of materials such as fabric, plaster, resin and more, Kanoko aimed to capture a sense of softness and presence reminiscent of living beings in her artworks. By layering techniques like painting, molding, and polishing, a new realm of art has emerged, diverging from traditional paintings and sculptures. 

The unique forms, curves resembling the human body and organs, and a texture akin to human skin infuse the artwork with a pulsating vitality, as if breathed to life by her hand. They speak to the viewer’s subconscious with the intimacy and comfort of family and friends.

Immerse yourself in our exhibition, presenting 16 new artworks that delve into the artist’s recent themes of “listening to oneself” and the intimate connection with “tactile sensation”.

The exhibition’s title “Skin Ship” usually used to describe physical contact between individuals, takes on a new meaning in her artworks. They serve as mirrors, reflecting viewer’s heart, and enabling a form of “Skins Ship” with oneself.

Experience the primitive sense of touch amidst a world browning in “should bes’”.

  • 'Omen', 2024, Acrylic, Japanese clay, resin, putty, epoxy on stitched foam-stitched canvas on wood, 50 x 42 x 9.5 cm

ARTIST STATEMENT:

私が”触覚”のことを意識的に認識し始めたのはここ数年のこと。

思い返してみれば幼少期から触感への執着があって、無意識にカタチにしていた。
身体は先に表現していたんだ。ここ年々つくるものの”カタチ”や”質感”は視覚的に肌触りが増している。

私は作品を生み出すときなるべく考えないようにして手を動かす。

一つ一つの段階の度に新しい私がその一つ前の段階の私に対してレスポンスする。 最初から終着点は決めない。

一番最後に完成図が見える。すぐ見える時もあれば何回も変えてやっと見える時もある。私にとって”色”は生きているかのように新鮮なもの。

微妙な違いで最終形態が変わる。その違いは多分私にしか分からない。わけの分からないものに関する強いワクワク感はすごく大事だと思う。

新しい素材に出会い、好奇心に従って、あれこれ試しながら今回の作品たちが生まれた。

人は日常生活の中で、物事をあれこれと考えている。「今日は何を着て行こうかな」、「今日はこの道通ろう」「これが食べたいな」

それとは別の無意識の世界で生きるもう一人の自分。その無意識というやつは本人である私自身にも全く認識できない。無意識での思考は視覚的なイメージだったり。。

触覚は私たちの身近にある。
立っている地面だったり、着ている服だったり、触れている全てのものが触覚を通して感じる。

あまりにも身近すぎて気づかない、”身体”を通した事で残った体験の記憶。触覚は五感の中で最も発達が早いらしい。

妊娠10週目の頃から自分の身体や子宮壁に解れ、学習が始まっていると知り、私はますます触覚への興味が深まった。

赤ちゃんってなんでも触れたり、口に入れたりするのは、見たり、聴いたりするよりも確かな情報を得られる手段だから。

私たちは生まれて間もない頃、誰しもが触覚的な存在だった。

無意識の世界に漂う視覚イメージ。神経を通して感じ取る極めて個人的な感覚の触覚。

自分の心に耳を傾けて、好きなことを好きなだけして、ただ感じて、その肌触りみたいなものを楽しめたらいいと思う。

髙屋 佳乃子

I’ve become consciously aware of my “sense of touch” over the past few years.

Looking back, I realize I had a fascination with tactile sensation since childhood, often consciously shaping them into tangible forms.

My body knew it first. Over the years, the “shape” and “texture” of things I create have increasingly become more visually translating into touch sensations.

I try to be zen when creating my works and instead let my hands move freely.

Each creating process matters - my style is not to set a predetermine endpoint.

The final image becomes clear at the very end or sometimes it’s immediately apparent, while other times it takes multiple changes before it emerges. “Color” is always fresh and vibrant for me. 

The final form changes with subtle differences and try obsession lies in paying attention to these small details.

Symphony of discovery with new materials, coupled with trial and error, served as the inspiration behind the creation of works for this exhibition.

Our minds are always active. Random thoughts from what to eat or wear. And then, there’s another version of ourselves living in the realm of the subconscious. The another version of ourselves that we cannot even fully recognize. The sense of touch is something that is close to us.

The ground we stand on, the clothes we wear.. everything we touch is felt through our sense of touch. 

Touch seems to be the most rapidly developing sense among the five senses. 

The fact that the body and uterine wall begin to differentiate around the 10th week of pregnancy deepened my interest in touch even further. Babies touch and put things in their mouths because it provides more reliable information than seeing or hearing.

We are all tactile beings when we are born. Touch is an extremely personal sensation that we perceive through our nerves. Listening to my soul, indulging in what brings me joy, simply feeling and relishing in that sensation skin to the touch of skin would be delightful, I believe.

- Kanoko Takaya

ABOUT THE ARTIST:

GROUP EXHIBITION:

2023:
'Art Jakarta’ Semarang Gallery. Jakarta, Indonesia
‘Printmaking collaboration with Devfto Printmaking Institute’ Ubud, Bali, Indonesia
‘Seismic Shifts’ Broken White Project #19’ Yogyakarta, Indonesia
2022:
ʻTITICARAʼ ISA Art Gallery. Jakarta, Indonesia

ʻTITICARAʼ Selasar Sunaryo Art Space. Bandung, Indonesia
2021:
ʻTime Capsuleʼ CANS Gallery. Jakarta, Indonesia

ʻTake Me Back (to the Future)ʼ Project SUKU. Bali, Indonesia

ʻNandur Srawung 8ʼ Taman Budaya Yogyakarta. Yogyakarta, Indonesia
ʻSENSING SENSATIONʼ Semarang Gallery. Semarang, Indonesia
ʻProject Mei Private Viewingʼ Jakarta, Indonesia
2020:
ʻPegang-Pegangʼ Titik Dua. Bali, Indonesia

ʻOPPO Art Jakarta Virtual 2020ʼ Bale Project. Bandung, Indonesia

ʻOPPO Art Jakarta Virtual 2020ʼRUGI Art Space. Jakarta, Indonesia

ʻASMR Autonomous Sensory Meridian Responseʼ D Gallerie. Jakarta, Indonesia

ʻProject Mei Virtual Exhibitionʼ Jakarta, Indonesia

ʻEQUIDISTANTʼ Kohesi Initiatives. Jogjakarta, Indonesia
2019:
ʻARTSTARTUP100ʼ Daikanyama Hill Side Terrace F Building. Tokyo, Japan

ʻPluralismʼ Soup nʼ Film. Jakarta, Indonesia
2018:
ʻMain-Main with Kentaro Okawara ʻ Rumah23. Bali, Indonesia

ʻSorry No Guestlistʼ Anagra Gallery. Tokyo, Japan
2017:
ʻPrimitive Emotionʼ Studio Eksotika. Bali, Indonesia

ʼ23 Count Down Projectʼ Villa Rumah Dua Tiga. Bali, Indonesia

ʻSeed Of Memoryʼ Langgeng Art Foundation. Yogyakarta, Indonesia

ʻBare Journalʼ Cataodata. Bali, Indonesia
2016:
ʻIMF Ubud International Festivalʼ ARMA Museum. Bali, Indonesia

ʻMASKSʼ DIESEL ART GALLERY. Tokyo, Japan

ʻABANDONED TREASUREʼ House Bay Gallery. Yogyakarta, Indonesia

ʻGARA-GARA MOTIFʼ ASP Gallery. Yogyakarta, Indonesia

ʻMacam-Macam Kanoko Takaya and Sigit Pamungkasʼ H20 gallery. Kyoto, Japan
2015:
ʼSurprise #9 Kriya Proudly Presentʼ Taman Budaya. Soko, Indonesia

ʻGunungan International Mask & puppets Festivalʼ

Kota Baru Parahyangan. Bandung, Indonesia
2014:
ʻARTch! 持ち腐れと、誰が言った。展ʼ Tukuru Buil. Kyoto, Japan

2013:
ʻCreation 7 Kyoto Seika Universityʼ Antenna Media. Kyoto, Japan

SOLO EXHIBITION:

2023: ’Te To Te’ OKYAKU. Kochi, Japan
2022: ʼKUNE KUNEʼ Semarang Gallery. Semarang, Indonesia

2021: ʼNaluri Arus: Instinct of the Currentʼ Artsphere Gallery. Jakarta, Indonesia
2014: ʼLucky Indonesiaʼ H20 gallery. Kyoto, Japan

展覧会詳細

「Skin Ship」

高屋 佳乃子

会期:2024 年 5 月 24 日(金)〜6 月 8 日(土)
開廊時間:12:00 ‒ 18:00
休廊日:日曜、月曜、祝日

※5 月 24 日(金)17 時〜20 時 オープニングレセプション開催
会場: TERRADA ART COMPLEX II 4 階 BONDED GALLERY
140-0002

東京都品川区東品川 1 丁目 32-8

WORKS: